Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
14.11.2019, Jan Vítek, aktualita
V letošním březnu Crytek překvapil demem Neon Noir, o němž tvrdil, že využívá ray tracing, který ovšem nepotřebuje specifický hardware a ani API. Jedná se o rozšíření SVOGI z Cryengine. 
Cemada (1222) | 14.11.201910:24
Rád bych viděl porovnání s pravým RT.
Osobně mi je totiž úplně jedno jako technologií se vykresluje, ale zajímá mě poměr výkonu ku kvalitě...nebo jak to správně nazvat.
Pokud pravý RT zvládne danou scénu kvalitně lépe ­(což by měl­), ale při pohybu to nebude tak poznat a bude to na úkor řekněme ­-30 až ­-40% výkonu, tak myslím že by nemělo smysl ono pravé RT moc řešit.
Co myslíte?
Odpovědět7  0
wrah666 (6205) | 14.11.201919:46
Porovnání s pravým RT? Pravým RT máte na mysli Nvidií pseudo, nebo skutečné RT, poctivě počítané superpočítačem, rychlostí tak jeden frame za minutu? Na to zatím žádný hardware nemá a ještě kolik let mít nebude, natož aby šlo o hardware dostupný běžnému uživateli.
Odpovědět3  1
Hnizdo (450) | 15.11.201919:55
Zde je rozbor Crytek dema od digital foundry. Podrobne se zabyva tim, kolik omezeni musel crytek udelat, aby se vubec aspon cast obrazu mohla renderovat pres maximalne omezeny RT. V podstate jen reflexe na zrcadlovych plochach v bezprostrednim okoli kamery. Zbytek je bud cubemapa nebo voxel cone tracing. O odrazech na vsech hrubych povrsich jako v BFV si muzeme bez hw podpory nechat zdat.

https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=efOR92n9mms
Odpovědět0  0
honza1616 (3702) | 14.11.20198:53
Byl pouzit voxel cone tracing,....tim se hodně vysvetluje ze to zvladne i AMD a i starsi Nvidie bez RT core

Ted budu čekat co se zde objevi za komentáře od lidi, co za to Nvidii před pul rokem odsuzovali, mozna by byla na místě omluva,
Grafiky od AMD i ty nejnovější by si Ray­-Tracovanou hrou na úrovni grafiky zpracované HW Nvidie neporadili, nebo mozna s 1­-2 FPS
Odpovědět2  6
Hnizdo (450) | 14.11.20199:27
Tak predevsim voxel cone tracing neni ray tracing. Neni to ani hybridni raytracing. Je to Sparse voxel octree global illumination. Voxelove nahrazky jsou tady od Division 1 ­- HFTS.

https:­/­/developer.nvidia.com­/Hybrid­-Frustum­-Traced­-Shadows

Bude zajimave sledovat, jestli tahle nahrazka od cryteku aspon funguje mimo screen space.
Odpovědět1  4
honza1616 (3702) | 14.11.201910:18
Proto to píšu, není RT jako rt,
to vysvetli těm trubcum co tvrdi ze to demo je postavane na Ray Traycingu, vlastne ani Nvidia nevyuziva plny Ray Traycing pokud vím, ale aspon částečně jsou ty paprsky vypočítané na skutecne odrazivosti předmetů scény u Nvidie RT na rozdil od toho dema
Odpovědět2  3
Hnizdo (450) | 14.11.201910:22
Nvidia pouziva ­"plny­" raytracing rozdeleny na jednotlive ulohy, ktere mohou nebo nemusi pracovat soucasne ­- shadows, GI, reflections. Pokud pracuji vsechny soucasne, jedna se o ­"plny­", raytracing sceny, vskutocnosti raytracing beze vsech privlastku.
Odpovědět1  4
Clamier (17) | 14.11.201911:21
Jo ale hry které používají ten raytracing na plno je zatím pouze jedna a to hra ­"Control­" a ani 2080TI to nedává to potom ten raytracing ted nemá vůbec cenu...
Odpovědět4  2
honza1616 (3702) | 14.11.201911:55
Někdo musel byt prvni kdo to vyvine a od AMD se toho nedočkáme pokud tedy nepocitas SW RayTraycing, jinymi slovy ten Voxel tracing jako u tohoto dema
Jinak te samozřejmě nikdo nenuti hrat se zapnutým RayTraycingem, pokud vim tak tato moznost urcite jde v nastaveni každé hry nebo ovladačich Nvidie vypnout, pak muzes hrat i ten tvůj Control treba na 200FPS ve FullHD
Odpovědět2  6
wendak (458) | 14.11.201912:47
Tak bez AMD bychom možná ještě pořád byli na DX11, takže o podpoře RT ze strany Windows by sis mohl nechat jen zdát.
A bez AMD bychom měli stále také 4 core CPU jako HighEndy :o­)

Navíc AMD mělo RT dřív než Nvidia, sice prakticky nevyužitelné, ale mělo.
Chápu, že jsi mladý a historie asi nebude tvůj obor, ale aspoň by to chtělo ověřit si informace, které píšeš.
Odpovědět5  2
Hnizdo (450) | 14.11.201919:31
To je samozrejme vsechno nesmysl. Sam nemas o historii nejmensi poneti.

RT pouze akceleruje rozhrani DXR, ktere je podmozinou DX12 pouze z chronologickych duvodu, RT funguje i pod Vulkanem, a pokud by mel MS zajem, bude fungovat i v DX11, stejne jako muze DX12 fungovat pod Win7, jak se ukazalo.

AMD RT ­"melo­" asi stejne jako nvidia mela RT OptiX, ktery je tu vic jak deset let. Do her v realtime to dostala nvidia, stejne jako gsync, physx a jine. Byla prvni, o tom neni zadna debata.

V dobe, kdy AMD prislo se ­"spasnym­" ryzenem, mel intel mnohajadrove cpu na trhu jiz nekolik let. A jak uz to byva, prvni byva drazsi nez ti druzi, treti,....
Odpovědět1  7
asip80 (1175) | 14.11.201921:50
- hrátky s RT i ve hrách sahají hodně hluboko a NV je v počátcích zatracovala a na demech ukazovala, že to nemá smysl >> AMD se k tomu stavělo dosti vlažně, ale aspoň něco předvádělo >> a pozitivní postoj měl snad jen Intel, který se to pokoušel počítat přes CPU :­)

- adaptivní synchronizace pochází z VESA­/eDP standardu a NV vidělo potenciál v herním světe a dlouho poté si udělali proprietární řešení a na to se AMD chytlo za nos a rychle úplácali demo jen díky korektní integraci standardu v existujícím HW ­(proto demo FS proběhlo na NTB­)

- díky AMD máš třeba 10­-bit výstup i u herních grafik >> NV si chtěla oddělit profi segment ..podobně jako Intel s 32­-bit, x86 a s více jádry

- Phyx opět není z pera NV a opět z toho udělali vendor lock­-in řešení :­)

- chceš tvrdit, že AMD před Ryzenem nemělo mnohojádrové CPU ?

závěrem NV rozhodně nebyla první, ale pouze s tím přišli v době, když už byl dostupný potřebný výkon, aby to dávalo aspoň trochu smysl ..

Odpovědět5  1
Hnizdo (450) | 15.11.201910:00
- coz nic nemeni na tom, ze RT dostala do her nvidia. ani intel ani amd. tragicke vysledky intelu se sw pocitanim vidime na WoT.

-je jedno odkud adaptivni synchronizace pochazi, mezi lidi ji dostala nvidia, nikoliv AMD nebo VESA. Ono to totiz zdaleka neni jen o tom prenosovem kanalu, jak se ukazalo.

-10ti bitovy vystup na desktop grafikach je mi platny jak mrtvymu zimnik. nemam jedinou aplikaci, ktera to pouziva, a to mam narozdil od vetsiny populace 10bit­/cch monitor.

-byla to nvidia kdo udelala z physx nejrozsirenejsi multiplatformni fyzikalni framework, nikdo jiny.

-tvrdim to nekde? a mimochodem, moc bych po prohrane kauze AMD neoperoval s bulldozerem ;­)

-zaverem ­- nvidia byla rozhodne prvni, kdo prisel s raytracingem ve hrach. vyvinula, dostatek vykonu poskytla, do her protlacila.
Odpovědět0  3
Cemada (1222) | 15.11.201910:35
Nechci vám do toho skákat, ale ­"a mimochodem, moc bych po prohrane kauze AMD neoperoval s bulldozerem­" mě dostalo.
AMD nic neprohrálo.
Odpovědět1  3
wrah666 (6205) | 15.11.201910:45
Nvidia dostala RT do her? Do kolika? 14 měsíců po ­"úžasném představení RTX­" to nepodporuje snad ani 10 vydaných her a vůbec celkově se pracuje na zhruba deseti, které to podporovat mají. Naprostá většina tvůrců v lepším případě projevila zdvořilý nezájem ­(možná, jednou, nědky snad­) Navíc je implementace jejich RT neskutečně pracná a zdlouhavá a tudíž drahá, plus Ai musí trénovat Nvidiácký cloud, takže jakmile změníte jedinou texturu, jediný model, cokoliv, tak to musí přepočítat, nebo dojde na místa, kde to bude mít artefakty. A jelikož nad tím hráči zrovna nejásají, tak nově oznámených her zrovna moc nepřibývá.
Odpovědět3  2
honza1616 (3702) | 15.11.201911:51
A co jsi čekal? Ze po vypuštění Rtx grafik se nam zacnou nove hry podporující RT množit jak mouchy na hnoji?
Ten vyvoj her taky chvili trva
Odpovědět2  1
wrah666 (6205) | 15.11.201912:00
Právě, že vývoj trvá. Čili když dneska nejsou ještě ani oznámené, tak ani za rok nebudou. :)
Odpovědět2  2
honza1616 (3702) | 15.11.201913:45
A na čem ty hry asi tak budou dělat kdyz nebude oodpovídající HW?
Jen aby si spustili technologicke demo aby videli jak hra vypada museli by to renderovat na nejakem HEDT stroji jako tomu bylo u toho vytahoveho dema StarWars, kolik že to zpracovavalo grafik ?? Asi 4 Tesly Pascal....
Nemluvim o live scéně pokud by si ten vyvojař chtěl tu hru projít... to by na to musela byt celá farma aby ta hra v tom editoru šla plynule
Odpovědět3  1
wrah666 (6205) | 15.11.201918:15
Ano, museli by to provozovat na zatraceně nadupaném HEDT. Přesněji: MUSÍ to na něm provozovat. Jeden z mnoha důvodů, proč je vývoj her drahý. Vývojáři potřebují ­"trochu­" onačejší počítače než má běžný jarouš.
Odpovědět1  2
Hnizdo (450) | 15.11.201919:48
"Právě, že vývoj trvá. Čili když dneska nejsou ještě ani oznámené, tak ani za rok nebudou. :­)­"

To je smutne videt jak nekdo muze byt mimo. Nextgen gondole ohlasily podporu HW RT. Cyberpunk je ohlasen na pristi rok. Rockstar podporu RT RDR2 nevyloucil. Crytek ohlasil ze pripravuje akceleraci DXR pro svoje soucasne ­"RT­" technologie.

Takze skutecnost je takova, ze nejen, ze budou, ale spise se stane RT velmi rychle necim jako tesselace, co vsichni bereme jako samozrejmost.
Odpovědět0  3
Hnizdo (450) | 15.11.201919:41
"Nvidia dostala RT do her? Do kolika? 14 měsíců po ​­"úžasném představení RTX​­" to nepodporuje snad ani 10 vydaných her ­"

To je zvlastni jak nekdy lide zapomenou nejen pocitat, ale zcela myslet.

Zkus najit odpovedi na dve otazky:
1­) Kolik AAA her na PC za predmetnou dobu vyslo
2­) kolik z nich dostalo RT podporu

a pak pro ilustraci se staci zamyslet napr. nad adopci DX12. Za prvni rok nevysla ZADNA dx12 hra ktera mela nejaky DX12 benefit. Prvni DX12 hra byl Hitman, ktery vysel 14 mesicu od uvedeni dx12. Efekt mel pouze na AMD, a to pouze proto, ze AMD odstranila ze svych zabordelenych drivery stary odpad, jak je znamo. Prvni true DX12 hra, ktera skutecne vykonove benefitovala z dx12 vysla az nekolik let po jeho uvedeni.

Vskutocnosti je RT nejrychleji se adoptujici herni technologie v historii.
Odpovědět0  3
asip80 (1175) | 17.11.201920:00
- je vidět, že historie tě úplně minula :D

- ano je to jedno, ale dle tvé logiky se masivně rozšířila jen díky AMD a tlačení FS a to natolik, že i NV nakonec couvla a podporuje to taky ;­) >> takže to není jen o vendor lock­-in řešeních od NV ;­)

- že to ty nepoužíváš nemusí to platit pro druhé ;­) btw stejnou logiku mohu použít v případě high end karet >> které vlastní naprostá minorita populace .. ;­)

- podívej jak dopadlo otevřené řešení adaptivní synchronizací a jak dopadlo physx ... okrajová záležitost, která nechala prostor pro konkureční řešení a s umělým blokováním akcelerace ze strany NV a NV ho nakonec sama zařízla a nahradila ­"lepším­" z větší časti vendor lock­-in řešením ..

- AMD nic neprohrálo přestaň si vymýšlet .. a ani se nedivím, že přistoupili na takové řešení, protože soudy ignorovali odborné názory a naslouchali více laikům .. každy kdo IT trochu rozumí ví, že AMD mělo pravdu

- závěrem jsi předvedl pěkou lež ;­) pravdu máš jen s tím použitelným výkonem, ale jak si sám řekl většině je to platné jak mrtvému zimník, protože dané karty nemají a ani není dost her ...
Odpovědět1  1
Hnizdo (450) | 18.11.20199:37
- aha, takže nvidia jako první přišla s adaptivní synchronizací, ale protlačila to AMD, která se zpožděním tří let po uvedení vlastního řešení začala řešit ­"detaily­" typu LFC ­(freesync2­).

-tyto bláboly lze snadno vyvrátit počtem prodejů highendových karet a prodejů monitorů s desetibitovým panelem, včetně těch 8+2 FRC.

-physx je nejpoužívanější multiplatformní fyzikální framework. pokud vím, jako jediný používaný framework s hw akcelerací, naposled Metro Exodus. podpora gsync se neustále rozšiřuje. takže tvoje tvrzení o obojím je vědomně lživé.

-amd samozřejmě prohrálo. mimosoudní vyrovnání v této zcela jasné záležitosti nepřipouští jiný výklad. amd nemělo argumenty k vyvrácení argumentů žaloby. stejné argumenty se používaly u soudů s intelem a nvidíí, takže nevidím důvodu k dvojímu metru. argumentovat laiky když má soud k dispozici odborné posudky je hloupost.

-není jistě problém moji údajnou lež vyvrátit:

1­) kdo první dostal do her raytracing v reálném čase?
2­) řešení kterého výrobce kdo má dnes nejvíce RT supported titulů?
Odpovědět1  0
Hnizdo (450) | 14.11.201919:38
"Jo ale hry které používají ten raytracing na plno je zatím pouze jedna a to hra ​­"Control​­" a ani 2080TI to nedává to potom ten raytracing ted nemá vůbec cenu...­"

Reality check:

2060 fullhd@max + RT med 44fps
2080Ti 4k@max + RT high 41fps

Odpovědět0  6
honza1616 (3702) | 14.11.201923:16
a kde je napsané že musíš hrát s RTX2080ti pouze na 4K monitoru
co takhle RTX2080ti na QHD nebo jen jako já mám FHD monitor­(y­).... to by s přehledem dalo 100 FPS, nikde není psaný že pokud máš RTX2080ti musíš si k tomu pořídit i velký monitor

toto mě úplně fascinuje jako by to byla nějaká modla lidstva, pořídit si RTX2080ti a k tomu 4K monitor, 4k monitor má jen pár naprostých fanoušků PC her a ani já ho nemám a to provozuji 3 herní počítače na nejnovějším HW od Intelu AMD a Nvidie za poslední 2 roky, takže né že bych na to neměl
ale když někdo kupuje takový monitor tak s velkou pravděpodobností bude vedle pod stolem stát nějaká luxusní sestava za aspoň 50 hadrů, jenže kdo dnes vyskládá na stůl takovou částku za počítač, většina lidí má strop na 20000 a je ráda za svoji GTX1060

bože proč, proč lidi pořád přirovnávají RTX2060­-70 k FHD a RTX2080ti k 4K, fakt to nepochopím fakt ne
jako by to byl psaný zákon že k RTX2080ti musíš prostě zákonitě mít 4K monitor
Odpovědět2  0
Hnizdo (450) | 15.11.201910:01
Pouze jsem vyvratil nesmysly o tom, ze 2080Ti RT nedava. Dava ho i 2060 v pohode.
Odpovědět0  2
Clamier (17) | 27.11.201911:15
"kde je napsané že musíš hrát s RTX2080ti pouze na 4K monitoru­"
No jenom to tak Nvidia prezentuje že je to pro hraní her na 4k tak by to asi člověk očekával že to dá na 60 fps při 4k :D
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.